دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

روایت شنیدنی زن ۶۵ ساله پس از ۴۵ سال اعتیاد؛ تازه دارم زندگی می‌کنم + فیلم

روایت شنیدنی زن ۶۵ ساله پس از ۴۵ سال اعتیاد؛ تازه دارم زندگی می‌کنم + فیلم
زن معتاد ۶۵ ساله‌ای که پس از ۴۵ سال اعتیاد در مسیر بهبودی قرار گرفته و حدود یک سال است که لذت زندگی بدون مواد مخدر را تجربه می‌کند، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
کد خبر : 895195

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا- فرزانه فراهانی؛ اعتیاد به موادمخدر تخریب بسیار زیادی را متوجه زندگی افراد می‌کند و عوارض و پیامدهای سوء این بلای خانمانسوز در بسیاری از موارد تا پايان عمر همراه زندگی فرد مصرف کننده خواهد بود.

در این بین اعتیاد یک زن به مصرف موادمخدر به دلیل نقش او در خانواده و جامعه و همچنین حساسیت‌های بیشتری که شخصیت زن دارد بیشتر به خود او و جامعه‌ای که با آن در تعامل است آسیب می‌زند و عوارض آن تبعات بیشتری را متوجه زن معتاد خواهد کرد.

اعتیاد زنان به موادمخدر بیشتر از مردان منجر به طرد شدن آن‌ها از طرف خانواده یا اجتماع خواهد شد و همین مسئله ضربات روحی بیشتری را به زنان مصرف کننده وارد می‌کند و در نتیجه کار ترک اعتیاد و اقدام برای درمان را در آن‌ها سخت‌تر خواهد کرد.

اگرچه هنوز عده‌ای زنان معتاد و اعتیاد آن‌ها را جور دیگری و متفاوت‌تر و قبیح‌تر از اعتیا  مردان می‌نگرند، اما هرگز نمی‌توان به مسئله اعتیاد زنان و مردان نگاه جنسیتی داشت و اهمیت این معضل اجتماعی هر کدام در جایگاه خود افراد تعریف می‌شود و با گرایش زن‌ها به مصرف موادمخدر و معتاد شدنشان نمی‌توان گفت که زنان معتاد نسبت به مردان گناه بزرگ‌تری مرتکب شده‌اند؛ اما همچنان کم نیستند افراد و خانواده‌هایی که پس از معتاد شدن زنان آن‌ها را طرد می‌کنند. 

علل اعتیاد زنان و گرایش آن‌ها به مصرف موادمخدر مثل اعتیاد مردان متفاوت و متعدد است؛ همان‌طور که مردان در جامعه امروز درگیر فشارهای مختلفی نظیر فشارهای اقتصادی و درگیری‌های روحی و روانی هستند، زنان هم انواع فشارهای جسمی، روحی و روانی را در زندگی روزمره خود تحمل و تجربه می‌کنند و در برخی از مواقع به توصیه دوستان، همسر یا دیگر افراد معتاد برای تسکین یافتن به مصرف مواد افیونی روی می‌آورند. 

درمان و بهبودی زنان معتاد به دلیل حساسیت‌های روحی و روانی که زنان دارند باید با دقت و حمایت بیشتری صورت بگیرد؛ چرا که در کنار حساسیت‌های روانی زنان از پر رنگ‌تر بودن نقش حمایتگری آن‌ها در جامعه هم نمی‌توان چشم پوشید.

در ادامه این گزارش، فیلمی از گفت‌وگوی یکی از زنان بهبود یافته از اعتیاد با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا را مشاهده می‌کنید.

زنی که بعد از ۴۵ سال اعتیاد به موادمخدر و تجربه زندگی کارتن خوابی و بی‌خانمانی در سن ۶۵ سالگی تصمیم به ترک گرفته و حالا روزهای زندگی بدون موادمخدر را تجربه می‌کند.

این زن از لذت شیرین ترک اعتیاد، پاکی دنیای بدون موادمخدر و رهایی از بند ذلت بار اعتیاد سخن می‌گوید.

شهرداری تهران در دوره فعلی مراکزی را با عنوان مراکز «یاورشهر» برای ترک اعتیاد و درمان معتادان متجاهر ایجاد کرده است و حالا شمار این مراکز به ۹ و ظرفیت آن‌ها به پذیرش ۲۴۰۰۰ مددجو افزایش پیدا کرده است.

از بین ۹ مرکز یاورشهر شهرداری تهران ۲ مرکز به زنان معتاد متجاهر اختصاص دارد که یکی از این دو مرکز ویژه زنان معتاد متجاهر منع پذیرشی است که معلول هستند و یا به دلیل اختلال اعصاب و روان در دیگر مراکز نگهداری از معتادان متجاهر امکان نگهداری آن‌ها وجود ندارد.

آمار زنان معتاد در کشور ما بسیار کمتر از آماری است که از مردان گفتار اعتیاد مطرح است و البته این اختلاف آمار در سایر کشورهای دنیا نیز وجود دارد و شمار مردان معتاد چند ۱۰ برابر زنانی است که مصرف کننده موادمخدر هستند.

شمار زنان معتاد بر اساس آمارهای رسمی کمتر از ۵ درصد و آمارهای غیررسمی ۱۰ درصد مجموع معتادان کشور را شامل زنان مصرف کننده موادمخدر می‌دانند.

عملکرد شهرداری در حوزه آسیب‌های اجتماعی، فراتر از وظایف این مجموعه است

محمدامین توکلی‌زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، اظهار کرد: با ایجاد زیر ساخت‌های فعلی، کمبودی در خصوص زیرساخت‌های مورد نیاز برای پذیرش مددجویان و کاهش آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد.

توکلی‌زاده تاکید کرد: شهرداری تهران در حال حاضر فراتر از از وظایفی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی برای این دستگاه مشخص شده عمل می‌کند و با تعامل خوب دستگاه‌های اجرایی در این حوزه، روند خوبی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی طی می‌شود.

به گفته احمد احمدی‌صدر مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در مراکز یاورشهر الگوی تربیتی، آموزشی و درمانی ۹ گام را در این مراکز  شامل ۱ . سم زدایی، ۲. بازیابی هویت، ۳. سلامت جسمانی، ۴. معنویت افزایی، ۵. مهارت آموزی، ۶. حرفه آموزی تخصصی، ۷. اشتغال درآمدزا، ۸.

حمایت از خانواده و در گام ۹ صیانت پس از خروج را شامل می‌شود

البته گام‌های تعریف شده فوق سالهاست که از طرف مراکز غیردولتی ترک اعتیاد که مجوز فعالیت خود را از سازمان بهزیستی کشور دریافت می‌کنند، اجرا می‌شود اما به دلایل متعدد متأسفانه موفقیت چندانی در این حوزه به همراه نداشته است. 

در صورت اجرای صحیح گام‌های فوق با حضور مددکاران اجتماعی باتجربه و با بهره‌مندی از درمانگران متخصص در حوزه ترک اعتیاد و نظارت کافی بر عملکرد این مجموعه‌ها، می‌توان به کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد و کاهش شمار آسیب دیدگان اجتماعی و بازگشت آن‌ها به زندگی سالم که همواره جزو منویات رهبر معظم انقلاب است، امیدوار بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته